Dünür: < ETü tüŋür evlilik yoluyla akraba, hısım. “Dünür” kelimesinin  “tüŋür”şeklinde yazımı “düğür” yazımının nazal “n”li yazımıdır ki “ng” seslerinin entegre bir şekilde çıkmasının işaretidir. Bu da günümüzde “düğür” biçiminde halk ağzındaki yumuşamış örneğidir.

Düğme :  ETü: tügme düğüm < ETü  tüg- bağlamak, düğümlemek +mA

Düğün :<< ETü tügün düğüm, akit < ETü tüg- bağlamak, düğümlemek +In

“Dünür” kelimesinin anlamı ve etimolojik yapısıyla ilgili çok zamandır zihin yoruyordum. Sonunda yazmaya karar verdim.

“Düğün” ve “dünür” kelimelerinin arasında bir münasebet olmalıydı ve söyleniş bakımından da yakınlık bulunmalıydı. Aksi halde dil varlığı ve tekâmülüne aykırılık bulunurdu. Kendimce olayı çözdüm. Bu yanlışlığın çözümü için mahalli kullanılışları da dikkate almak gerekirdi.

Doğduğum, büyüdüğüm çevrede, evlenmeye aday kız ve oğlan babalarına “düğür”, oğlan v e kız annelerine  “düğürşü” denirdi. Halen öyle olup olmadığını bilmiyorum zira yaklaşık elli yıldır mahallî konuşmalara uzağım. Bu anlamlandırmaya paralel sözlük çalışması yaptım.

Kelimelerin geçerli sözlüklerdeki anlamlarını karşılaştırdım:

Birbiriyle ilgisini düşündüğüm kelimeleri de konuya dâhil ettim.

Dünür:   ETü, tüŋür, evlilik yoluyla akraba, hısım. Bu tanımda bir araya getirme olduğu açık değil mi? Eski Türkçe ’de “Dünür “kelimesinin Fransızcadan Türkçeye aktarılan nazal “n” sesiyle söylendiği anlaşılıyor. Bunu, bugün nazal  “n”sesiyle söylemiyoruz. Söylesek isabetli olur. Bağlam kopukluğu da giderilmiş olur. Nazal “n “ sesi ng karışımı genizden söylenen bir sestir. Anadolu’nun halen birçok yerinde özellikle orta Anadolu ve mücavirinde konuşmalar senin, onun, bunun, şunun ve benzeri kelime bitişlerinde “n” sesi ile g sesi kaynaştırılarak söylenir. Yazı dili ortak olduğunda “n” sesi yazıya geçirilir. “Düğür” kelimesinin aslı da “düngür “olarak söylenir. Seslendirme geniz kaynaklıdır.  Yazıya ses katamadığım için anlatımı zor. N ile g sesi genizde birleştirilip tek ses olarak çıkarılır. Eski Türkçe bu ses kaf-ı nun ile yazılıp söylendiğinden, yazı dili aynı olmasına rağmen şivelerde Ng seslerinin imtizacından mütevellit farklı söylenişler oluyordu.

Aşağıda da görüleceği gibi iki yakamızı birleştiren “düğme” kelimesinin de “düğün” kelimesiyle akrabalığını etimolojik bakımdan düşünüyorum. Zira “Dünür” kelimesinin analizinden yola çıkılarak bir anlam bağı kurmak mümkün olmuyor. Ama Düğme, düğüm, düğür, düğün, düğ- kelimelerinin etimolojik bağlarının bulunduğu gözüküyor. Bunda bir dayatma hissi taşımıyorum. Hatta” düğ- “ fiilinin bu konuya öğe olan diğer kelimelere kök olduğu gözüküyor.

 Yine de ben, dil akademisyenlerinin konuyla ilgilenmelerinin daha isabetli olacağına inananlardanım.

Düğme :<< ETü tügme düğüm < ETü tüg- bağlamak, düğümlemek Burada da aynı yaklaşım(bir araya getirme) yok mu?

Düğüm := ETü tügün düğüm < ETü tüg- bağlamak, düğümlemek.  Burada yaklaştırma da var.

Düğün :<< ETü tügün düğüm, akit < ETü tüg- bağlamak, düğümlemek. Burada da apaçık var. Özellikle akit: sözleşme apaçık.

Öyleyse düğünün konusu olan çiftlerin ebeveynlerinin vasfı, bu manaya bağlı olmalı değil mi?  Bir araya getirme işine düğün deniyorsa Ana babaya da Düğür denmesi uygun olmaz mı? Bu kelimenin sözlüklerde “Dünür “ şeklinde bulunmasının tembellikten mi, yoksa yuvarlamacılıktan mı kaynaklandığını bilmiyorum. Mevcut alfabemizde, Nazal “n” sesinin harfinin olmayışı bu karışıklığın sebebi olsa gerek. Zaman geçip gelişmeler çoğaldıkça dilin de bu gelişmelere paralel gelişmesi sonunda bazı kelimelere ihtiyacı, dilin canlılığı kaidesinden olacaktır. Gençlerin evlenmeleriyle oluşan akrabalığın samimi sıcaklığının “dünür gibi bi yavan bir kelimeyle karşılanması dil kısırlığından değil, dil tanımamaktan olmalıdır. “n” sesi yerine nazal= geniz “n”si kullanıversek sorun çözülecek yani kör tüğnük olmaktan kurtulacaktır. Birazcık çaba, gerçeğin anlaşılmasına kâfidir aslında. Tarama sözlüklerinin uydurmacılığının böylece anlaşılmış ve aşılmış olacağını düşünüyorum. 

Evlilik töreninin adı, “düğün”se evleneceklerin ebeveyninden, babalara düğür, annelere düğürşü denmesinin ne sakıncası olabilir. Hadi diyelim, Türkçede isimlerin erkeklere (Müzekker ) ve kadınlara göre (Müennes) ayrımı olmayacağına göre “Anne-babaya “düğür denmesinin “dünür “denmesine göre çok daha temelli olduğu gözüküyor.

Kelime taraması yaptığını beyan eden kurumun, nerede tarama yaptığını, bilmiyorum. Ben 48 yıllık öğretmenim, çeşitli yerlerde de bulundum. Bir taramaya şahit olmadım. Dil akademisyenleri için bu, ciddiye alınması gereken bir konudur. Masa başında yürütülen işlerin mesafesi masanın en ve boyunu elbette aşamaz. Saha çalışması çok çok önemlidir.

Diğer taraftan, bir kelime daha var: Bu da yöresel: “Tüğnük” bunun anlamı ise gelişigüzel bir bağlama, sökülmesi veya çözülmesi zor bir bağlama. Hatta daha zoruna “kör tüğnük “de diyor yöre insanı.

Bir kelime için bu kadar lâfa ne gerek var diye düşünmeyelim. Dil işlenirse işe yarar. Bu günün bazı yanlış aydınlanmışları, Türkçenin bilim dili olamayacağından dem vuruyorlar. Masa başı taramacılığı ile başka hangi sonuca varılabilir.

Ben, doğrusu bu demiyorum. Realiteyi sunmaya çalışıyorum. Doğrusunu akademisyenlere bırakıyorum.

Nazal “n” :Geniz özelliği taşıyan, nazal.   Geniz sesiyle oluşturulan “n”  eski Sağır kef veya nun kafıdır.

Genizden çıkan "n" sesi "ng" şeklini alır. Mesela: Eskiden deniziçin dengiz, pınar için pıngar' dı.  Sana için sanga, bana için banga gibi.

Nazal: Fransızcadan alıntıdır. Geniz “n”esi için nazal ne denmiştir. NG birleşimi bir sestir. Buna Türk Dilcilerinin niçin “geniz n ‘si demediklerini cidden anlayamıyorum.

 

ŞAKİR ALBAYRAK KİMDİR?

1955’de Samsun ilinin Alaçam ilçesinin Bahşioymağı Köyü’nde doğan Şakir Albayrak, ilkokulu köyünde, ortaokulu Samsun ve Bafra’da, İlk Öğretmen Lisesini Ordu’nun Perşembe ilçesin’de okudu. 1974-1975 öğretim yılında, Van ili Merkez ilçesi Ortanca(Siyevan) köyünde İlkokul öğretmenliği yaptı. 1975-1976 öğretim yılında Balıkesir Necati Eğitim Enstitüsünde öğrenime başladı. 1979-1985 öğretim yıllarında Balıkesir Savaştepe Öğretmen Lisesi’nde Türkçe, Türk Dili ve Edebiyatı dersleri okuttu. 1985-1986 öğretim yılı başında ayrıldığı bu okulda, Atölye Şefliği, Tarım Şefliği, Eğitim Şefliği ve Müdür Başyardımcılığı görevlerini ifa etti.

1985-1988 öğretim dönemlerinde Balıkesir Cumhuriyet Lisesi’nde çalışırken 1988-1989 öğretim yılı başında öğretmenlikten 8 yıl süreli ayrıldıktan sonra 1996-1997 öğretim yılında Balıkesir-Balya Zübeye Hanım İlk Öğretim oku-  lunda Göreve başladı. 2000–2001 Öğretim yılında Balıkesir Merkez Sakarya İlk Öğretim Okuluna atandı. 2005-2006 öğretim yılı sonunda emekli oldu.

İstanbul ve Balıkesir’de yayımlanan bazı gazete ve dergilerde yazılar ve şiirleri yayımlandı. Yayına hazır, şiir, nesir; 65 kadar kitap çalışması bulunmaktadır.  Henüz derlenmemiş yazıları da vardır.Halen İnternette yayımlanan muhtelif gazetelerde haftalık yazıları yayımlanmaktadır.

Merdiye Hanım Efendi ile evli Şakir Albayrak’ın, biri av. biri iktisatçı iki kızı vardır. Halen İstanbul'da yaşayan Şakir Albayrak,özel  öğretim kurumlarında yöneticilik yapmaktadır.


SULTANGAZİ BELEDİYESİNDEN İHTİYAÇ SAHİPLERİNE YEMEK

GENÇLER BESYO VE PMYO SINAVINA HAZIRLANIYOR

İBB İTFAİYE DAİRE BAŞKANLIĞINDAN ZİYARET

SABAH SAATLERİNDE YÜRÜYÜŞ YAPMAK DEPRESYONU ÖNLÜYOR

BAYRAMPAŞA BELEDİYESİNDE YOĞUN MESAİ

SARAYBOSNA BAŞKANINDAN BAYRAMPAŞA BELEDİYESİNE ZİYARET

BAYRAMPAŞA’DA BAŞKAN YARDIMCILARINA BAĞLI MÜDÜRLÜKLER

KAYMAKAM DR.SONER ŞENEL'DEN ZİYARET

BAYRAMPAŞA’DA 23 NİSAN ULUSAL EGEMENLİK VE ÇOCUK BAYRAMI COŞKUSU

GENÇLER İÇİN PİLOTLUK EĞİTİMLERİ BAŞLIYOR

RAMİ KÜTÜPHANESİ’NDE 23 NİSAN'A ÖZEL ZİYARETÇİ REKORU

23 NİSAN COŞKUSU GAZİOSMANPAŞA'YI SARDI

GAZZELİ ÇOCUKLAR BARIŞ EKMEĞİ PİŞİRDİ

ALİBEYKÖY VE GÖKTÜRK'TE FENER ALAYI

23 NİSAN COŞKUSU ÜSKÜDAR MEYDANI’NA TAŞTI

BEYLİKDÜZÜ BELEDİYESİ 23 NİSAN’DA HATAY’DA

TÜRK KIZILAY BAYRAMPAŞA 23 NİSAN'I KUTLADI

İBB 23 NİSANI TAKSİMDE KUTLADI

MUHTARLARDAN BAŞKAN HASAN MUTLU'YA ZİYARET

ŞAKİR ALBAYRAK

BİR KELİMENİN ETİMOLOJİSİ VE HAYATİYETİNE DAİR

Şakir Albayrak'ın yazısı

2.02.2022 08:42:00

İstanbul

25.04.2024

  • İMSAK 04:27
  • GÜNEŞ 06:03
  • ÖĞLE 13:07
  • İKİNDİ 16:55
  • AKŞAM 20:01
  • YATSI 21:31
  • Perşembe 19.4 ° / 14.2 ° Güneşli
  • Cuma 18.1 ° / 12.2 ° Güneşli
  • Cumartesi 19.1 ° / 12.7 ° Güneşli

LİG TABLOSU

Takım O G M B Av P
1.Galatasaray 33 29 1 3 56 90
2.Fenerbahçe 33 27 1 5 57 86
3.Trabzonspor 33 17 12 4 13 55
4.Beşiktaş 33 15 12 6 6 51
5.İstanbul Başakşehir 33 14 12 7 6 49
6.Rizespor 33 14 13 6 -6 48
7.Kasımpaşa 33 13 13 7 -4 46
8.Antalyaspor 33 11 10 12 0 45
9.Alanyaspor 33 11 10 12 -3 45
10.Sivasspor 33 11 10 12 -5 45
11.Adana Demirspor 33 9 10 14 5 41
12.Samsunspor 33 10 14 9 -6 39
13.Ankaragücü 33 8 12 13 -3 37
14.Kayserispor 33 10 13 10 -10 37
15.Konyaspor 33 8 13 12 -13 36
16.Gazişehir Gaziantep 33 9 17 7 -13 34
17.Fatih Karagümrük 33 8 16 9 -5 33
18.Hatayspor 33 7 14 12 -9 33
19.Pendikspor 33 7 17 9 -31 30
20.İstanbulspor 33 4 22 7 -35 16